Miről szólnak az Üzleti modellek?

2017.01.12

Minden vállalkozásnak, vállalatnak ( sőt nonprofit-, intézményi szervezetnek, de még egy családnak is) van üzleti modellje, ahogyan működik, ahogyan pénzt/hasznot termel magának, csak ez nem feltétlenül tudatosul ill. sokszor teljesen nyilvánvaló.

Az élet azonban gyorsuló ütemben változik ebben az új korszakban. Egyre jönnek az újabb és újabb innovatív üzleti modellek. Néhányuk egész iparágat alakít át alig pár hónap, néhány év leforgása alatt. Igaz ez Magyarországra és a világ többi részére, határok nincsenek. A hálózatok korszakában a határok láthatatlanok, a rendszer komplexé és kiszámíthatatlanná vált.

Hogyan látja Ön a saját ill. cége helyzetét 3-5 év múlva? Milyen új üzleti modellekkel jönnek ki a versenytársai? Érdemes lenne a saját jelenlegi üzleti modelljére is tudatosabban gondolni és alkalmazni egy strukturált rendszert, amivel állandóan "frissen tarthatja" a cége üzleti működését?

De hogyan kérdőjelezhetjük meg, állíthatjuk kihívások elé és változtathatjuk meg a régi, elavult üzleti modelleket? Hogyan, milyen eszközökkel tudnánk ezt mi magunk megtenni? A régi "stratégiai tervezési módszerekkel" az a baj, hogy lassúak, nehézkesek, bonyolultak és mire elkészülnek és kiérlelődnek, már más a piac, más a cég, mások a kérdések. De van új megoldás...

Üzleti modell: az a 9 alapvető építőelemből álló logikai folyamat, aminek során egy vállalat pénzt akar keresni, szívét a vevők, ügyfelek adják. Üzleti modell tervezésnek több módszere és alternatívája van. Az egyik szerint...

  • Ügyfélcsoport, célpiac, piaci szegmens
  • Értékajánlat
  • Csatornák
  • Ügyfélkapcsolatok
  • Bevételek
  • Kiemelt erőforrások
  • Kiemelt tevékenységek
  • Kiemelt partnerek
  • Költségszerkezet

Üzleti modell innováció: értéket teremteni a vállalkozások, ügyfelek, társadalom számára, lecserélve vagy átalakítva az elavult működési modelleket. Négy nagyobb cél miatt: 1, létező, de megválaszolatlan piaci igények kielégítése 2, új technológiák, termékek vagy szolgáltatások piacra dobása 3, egy létező piac fejlesztése, felforgatása vagy átalakítása egy jobb üzleti modellel 4, egy teljesen új piac létrehozása

Üzleti modell vászon: Az üzleti modell 9 építőelemét tartalmazó eszköz, ami alapján újraértelmezhetjük az üzleti stratégiánkat

Üzleti modell tervezés: Eszközök és technikák, amik segíthetnek a hatékonyabb és eredményesebb üzleti modellek megalkotásában ( ügyfélismeret , ötletteremtés, vizuális gondolkodás , prototípusok, történetmesélés, forgatókönyvek )

Üzleti modell tervezés folyamat: kitűnő alap, egy erős üzleti terv megalkotásához

  • Kutatás és értelmezés-> Üzleti modell prototípus formálása-> Üzletimodell-tervezés végrehajtása
  • Öt szakasz: mobilizáció-> megértés-> tervezés-> végrehajtás-> vezetés, ellenőrzés

Az üzleti terv: A kialakított üzleti modell egyes részei jelentik az alapját az üzleti terv 5 fontos területének: Csapat - üzleti modell - pénzügyi elemzés - külső környezet - bevezetési terv, projekt ütemterv - kockázatelemzés

Üzleti modell tervezési módok: Hogyan alkossunk újat, hogyan fedezzük fel az ismeretlent, hogyan formáljunk új üzleti modelleket úgy, hogy végeredményben ÉRTÉKET kínáljunk a felhasználóknak, vevőknek, fogyasztóknak?

  • Ügyfélismeret
  • Ötletteremtés
  • Vizuális gondolkodás
  • Prototípusok
  • Történetmesélés
  • Forgatókönyvek

Stratégia alkotása vagy újratervezése:4 stratégiai területen keresztül, hogyan fejlődjön a szervezetünk, üzleti modellünk a változó környezetben?

  • Üzleti modell környezet ( milyen fő trendek, ipari erők, makroökonómiai erők, piaci erők veszik körül a szervezetünket?)
  • Üzleti modellek értékelése ( SWOT elemzés, értékelés, eredmény használata új üzleti modell opciók tervezésekor )
  • Üzleti modell és kék óceán stratégia ( Az iparág mely biztosra vett tényezőit kellene kiiktatnunk? Mely tényezőket kell az iparágban elfogadott szint alá vinnünk? Mely tényezőket kell az iparágban elfogadott szint fölé emelnünk? Milyen új, az iparágban eddig nem látott tényezőket kell teremtenünk? ) Cél, hogy ne versenyezzünk és ne jobbak akarjunk lenni másoknál, hanem találjunk ki valami újat, fedezzünk fel vagy hozzunk létre érintetlen piacokat!
  • Több üzleti modell kezelése ( meglevő és új modellek hogyan hangolhatóak össze szervezeten belül? )

Szövögetheti "titkos terveit", modellezheti elképzeléseit ... hogy azok mit hoznának pénzügyileg ....később bevonhat másokat...

Kérdések, amik az üzleti modellünk kialakítása során felmerülhetnek:

Tudjuk, hogy valójában kik a legfontosabb ügyfeleink? Ismerjük a nyilvánvaló és rejtett igényeiket? Mik az érdekeik? Mik a vágyaik? Mik a félelmeik? Milyen tevékenységeik vannak? Hol elégedetlenek? Miből van hiányuk? Mik az indirekt elvárásaik? Milyen fájdalmaik vannak? Milyen problémáik vannak?

Mi a mi válaszunk ezekre? Valójában mit is szállítunk mi nekik? Biztos, hogy ez a legfontosabb számukra? Mit szállíthatnánk még, haszonnal? Lehet, hogy nem is nekik, hanem más ügyfeleknek tudnánk a legnagyobb haszonnal eladni?

Nem kellene inkább "leípítenünk" a jelenlegi ügyfeleink 80%-át? Biztos, hogy meg kell tartanunk a legproblémásabb ügyfeleinket?

Mi az, amiért a ( leendő) ügyfeleink valóban hajlandóak és képesek fizetni? Vannak-e abban a helyzetben, hogy megbízhatón fizetni tudjanak?

Milyen csatornán keresztül szeretnénk elérni a fogyasztókat? Melyek a legköltséghatékonyabb csatornák?

Hogyan alakítjuk a kapcsolattartást, mennyibe kerül ez nekünk?

Milyen az árképzési stratégiánk? Biztos, hogy ezzel tudjuk a legnagyobb hasznot bezsebelni? Próbáltunk mást? Tudjuk, hogy a (leendő) ügyfeleink hogyan szeretnének fizetni?

Milyen kiemelt erőforrásokra van szükségünk az értékajánlatainkhoz? ( logisztika, ügyfélkapcsolat, bevételtermelés )

Milyen kiemelt tevékenységeket igényelnek az értékajánlataink? ...terjesztési csatornáink? ...ügyfélkapcsolataink? ...bevételtermelésünk?

Milyen partnerekkel dolgozunk közösen? Milyen erőforrásokat szerzünk be másoktól?

Melyek az üzleti modellünkkel együtt járó legfontosabb költségeink? Melyek a legdrágább erőforrásaink? Melyek a legdrágább kiemelt tevékenységeink?

István

**Jelen oldalon és a weblap további oldalain különböző szerzők könyveiből, internetes anyagaiból találhatóak idézetek, gondolatok. /A teljes webtartalom kb. 30%-a/ Az idézett szerzőkre hivatkozást itt talál.

Kezdjük kicsiben, folytassuk...

           Telefonáljon vagy kérjen visszahívást!