KKV Gazdaságfejlesztés

2021.03.29

40 perc múlva új lehetőségeket látsz a cégedben! Kattints!

TÉMA: A NÖVEKEDÉS KULCSA A XXI. SZÁZADBAN

VENDÉG: TISÓTZKI ISTVÁN, KKV GAZDASÁGFEJLESZTÉS TÉMAFELELŐS

KONF: Sziasztok! Folytatjuk a Mind Mate Inspiration tagjaival a beszélgetős sorozatunkat. A következőkben Tisótzki Istvánnal beszélgetek, aki KKV gazdaságfejlesztés témafelelős az MMI közösségében, továbbá startupoknak és nagyvállalatoknak segít innovatív döntést elérni. A mai témánk, hogy mi a vállalati növekedés kulcsa a XXI. században. Köszöntelek István!

Kérdések:

- Veled már korábban készítettünk egy beszélgetést, ahol bemutattad magad, hogy mivel is foglalkozol. Röviden össze tudnád foglalni azt, hogy jutottál el idáig és mit csináltál eddig?

  • 21 éves koromig, az első diplomám végéig (ami agrárdiploma) nem igazán tudtam mit akarok.
  • Ekkor kezembe vettem a sorsom és csináltam egy tervet: 3 iparágban, 3 különböző szakmaterületen, 3 különböző cégnél akartam vezetővé válni a világ legjobb vállalatainál. Megtanultam angolul és 5 év céltudatos munka után kerültem be a Johnson and Johnson-hoz. Ettől kezdve megvalósult minden, amire korábban vágytam.
  • A sikerszéria 2008-ig tartott, értékesítésben, gyártási logisztikában voltam vezető, kereskedelmi lánc divízióját irányítottam.
  • 2008-tól egyéni konzultánsként dolgozom, aminek az első évei igen "göröngyösre" sikeredtek az előző gazdasági válság alatt. De erről később...

- Ha jól informálódtam: 4 éve vagy az  INPUT programban minősített mentorként. Mesélnél erről, mit jelent ez pontosan...

  • Az INPUT program egy fantasztikus szervezet, ami a magyar vállalkozói kultúra és a globális sikerre esélyes technológiai vállalkozások támogatására jött létre. A magyar Startup ökoszisztéma meghatározó szereplője.
  • Mielőtt az első körben bekerültem, már elindított ezen az úton egy véletlen. Az egyik neves üzleti lapban egy kedves ismerősöm említette egy kedvenc könyvét. Alexander Osterwalder: Üzletimodell-építés, megvettem és azonnal tudtam, hogy ez az én utam.
  • Ettől kezdve a mai napig "megszállottan" olvasom és azonnal alkalmazom is azokat az új üzletfejlesztési módszertanokat, amikkel ma dolgoznak a világ élvonalbeli cégei és startuppjai.
  • Az INPUT program keretében minősített mentor lettem és rengeteg előadást, workshopot tartottam magam is.

- Miért/Min dolgozol, mint KKV gazdaságfejlesztés témafelelőse, a Mind Mate Inspiration közösségen belül?

  • Már az MMI-vel való találkozás előtt célom volt a Startup módszertanok és gondolkodásmód elterjesztése "hagyományos" vállalatoknál és a KKV Szektorban. Óriási tartalékot látok ebben.
  • Természetesen ezek a módszerek nem vihetők át egy az egyben, mivel teljesen más nyelvezet és gondolkodásmód, mint ami megszokott.
  • Az elmúlt 4 évben ezért fejlesztettem ki egy különleges 1 oldalas munkalapokból álló rendszert, amivel sokkal gyorsabb a tudásátadás és az eredményelérés az ügyfeleim felé.
  • A Mind Mate Inspiration mentorközösségen belül a KKV gazdaságfejlesztés témakörnek vagyok a felelőse.
  • Mivel egy vállalatot, vagy egy KKV vállalkozást sokféle tudás emelhet fel és hozhat neki több ügyfelet, jobb működést, fenntartható növekedést, ezért az én tudásom kiegészülhet más mentorok tudásával.
  • Célunk az MMI KKV Gazdaságfejlesztési témában, hogy partnereinket a jövőre pozícionáljuk. Nagy hangsúlyt adva a #fenntarthatóság, #digitálistranszformáció, #társadalmiszerepvállalás, #környezetvédelem, #mesterségesintelligencia, #KPI alapú működés, #agilisszervezeti és #termékfejlesztési kultúra területeknek.

- Milyen szaktudás van az MMI-n belül, ami hozzájárulhat a KKV-k jövőtudatos gondolkodásához?

  • A jövőtudatos pozicionálás egy szervezetnél azt jelenti, hogy először törekszik megismerni a lehetséges mikropiacai, ügyfelei döntéshozóinál a 3 alapkérdésre a választ: Mire vágynak? Mi fáj nekik? Mit csinálnak? Azután fejleszti, vagy változtatja az értékajánlatát (termék vagy szolgáltatás) és ehhez alakítja ki az ügyfelei érzelmi kötődését. Ehhez folyamatos piackutatás és trendelemzés kell.
  • A jövőtudatos pozícionálásnál az adott cég víziója és a stratégiai cél közé bekerül egy új és elengedhetetlen elem: Mit akarjunk akarni? ...vagy még inkább Mit érdemes akarni? Mit érdemes kiajánlani és pozicionálni?
  • A megvalósításnál az MMI-n belül minden jövőben fontos szaktudás megvan a csatlakozott mentoroknál. A digitális transzformációhoz szükséges tudás, mesterséges intelligencia alkalmazása, fenntarthatóság, agilis szervezeti és termékfejlesztési kultúra kialakítása. Szervezetfejlesztés és "greenHR", de még pszichológia és életviteli kérdéseknek is vannak szakértői.

- Mik azok a kritikus tudáselemek, amik hiányoznak, vagy elavult módon működik a legtöbb KKV-ban? (pozícionálás, innováció stb.)

Az elmúlt évtizedekben nem épült be a vállalkozói kultúrába (ill. az egész társadalomba) a folyamatos felnőttkori tanulás megvalósulásának módszertana. A KKV vezetői, tulajdonosi körben hiányoznak a piacvezérelt működtetés alaptudásai. Az értékadás mellett túlzott hangsúly van az értékszerzésen és forrásszerzésen (pályázat, finanszírozás)

7 kulcsterületen nincs meg, vagy elavult az a tudás, amivel jelenleg dolgoznak a vállalkozások, vállalatok.

   1 - Hiányzik az a vízió, stratégia, amivel a következő 3 évben működnek. Nincsenek meg azok a módszerek, amik működnek extrém gyors változásoknál.

   2 - Hiányzik vagy gyenge a mikropiacok meghatározásának, méretezésének és fókuszált B2B ( cég ad el cégnek, vagy intézménynek) értékesítésnek és marketingnek a megvalósítása

   3 - Hiányzik az az egyszerű, kevés pénzből megvalósítható eszközrendszer, amivel piackutatást, üzleti hírszerzést, mikropiaci igények feltérképezését lehet megcsinálni

   4 - Hiányzik az új piacok megtalálásának, új termékek és szolgáltatások kifejlesztésének a módszertana

   5 - Nem hatékony a munkatársakkal, partnerekkel való együttműködés - információk vesznek el és nehezen mérhető az eredményesség

   6 - Hiányoznak azok a KPI (kulcs teljesítmény mutatók), amikkel a cég különböző területein lehet mérni a teljesítményt és a fejlődést

   7 - Hiányoznak vagy nem hatékonyan működnek azok a támogató rendszerek, szoftverek, belső folyamatszervezési megoldások, amik a napi működést átláthatóvá és ellenőrizhetővé, fejleszthetővé teszik

- A pályázati pénzek ill. bármilyen finanszírozás, a jövőbe fektet. A jövőre vonatkozóan stratégia szükséges. Hogyan lehet tervezni, stratégiát alkotni ilyen extrém gyorsan változó környezetben? (speciális módszertan)

  • Amit általában a világban ismernek stratégiai tervezés, üzleti tervezés módszerek, egyre kevésbé működnek ill. pl. egy üzleti terv gyakran csak a forrásszerzéshez kell, de nem alkalmas a napi működés támogatására. Extrém gyorsan változó környezetben máshogy kell.
  • Az új módszerek komplexek, rugalmasak és gyorsan változtathatók. El kell érni, hogy egy radikális változásnál módszerek legyenek arra, hogy akár egy nagy szervezet is egy nap alatt gyökeres stratégiaváltást vigyen véghez úgy, hogy másnaptól a cég összes dolgozója tudja, hogy merre van az új irány.
  • Ezeket másfajta keretrendszerben és tartalommal kell elkészíteni, aminek a kulcsai az egy oldalas munkalapok, vagy CANVAS-ok. A legújabb tervező és projektmenedzsment szoftverek is már ezek alapján működnek. Az agilis gondolkodás és design thinking gondolkodási keretrendszere a stratégiai tervezésre és megvalósításra is alkalmas.
  • Az extrém gyorsan változó világban nem "felidézzük a múltat" és azt folytatjuk a jövőben, hanem "felidézzük a jövőt" és abból visszafejtve határozzuk meg, hogy mit kell tennünk ma. Ez sokkal erősebbé teszi a vízióalkotást egy cég számára, ami egy jövőbeni fix időpontban bekövetkező működési állapotot jelent. Ehhez a piaci, mikropiaci trendek ismerete szükséges. Ebből határozzuk meg a stratégiai célokat és megvalósítási lépéseket. Gyors eszközökkel folyamatosan, gördülőtervezéssel alakítjuk az állandóan változó környezethez.

- Mit jelent szerinted a verseny a piacon? Hogyan lehet nyerni?

  • Aki versenyben gondolkodik, azonnal belép a szűkösség világába. Máshoz hasonlítja magát és azt csinálja, amit az iparági buboréka többi szereplője. Legfájóbb megjelenése ennek az árverseny, ami sok céget tesz tönkre. Van egy másik út, az innováció útja.
  • Innoválni nem csak új termékek vagy szolgáltatások kifejlesztésével lehet. Új mikropiaci szegmensek azonosítása, egy új termékösszetétel, egy új stratégiai partnerségi viszony, egy új marketingmegközelítés, egy új értékesítői kommunikáció... mind-mind az a terület, ahol mást lehet csinálni, mint a versenytársak vagy a többi iparági szereplő.
  • A versenyelőnyt kiválóan segíti az "iparági buborékból" való kilépés (akár más területekkel történő #összemérés), amiben alkalmazzuk más iparágak jó gyakorlatát a saját szervezetünkre szabva. A megújulás, termék- vagy folyamatbeli innováció gyakran másfajta jellemzők oxymoron jellegű összekapcsolásából is eredhet, amihez egy összehasonlítás/összemérés és újfajta pozicionálás is lehetőséget teremt. Ebben is támogatást ad az MMI, ahol egy forrásból elérhetővé válik más iparágak jó gyakorlata és versenyelőnyt hozó megoldásai

- Mit jelent számodra az innováció? Hogyan tudnak innovatívak lenni a KKV-k? (értékajánlat workshop)

  • A piacvezérelt innováció egyik alapelve, hogy először érts, mielőtt elvárnád, hogy megértsenek.
  • Szóval először piackutatás, igényfelmérés, piacméretezés. Találnunk kell egy problémát, amit érdemes megoldani!
  • Elég fontos az a probléma, elég sürgős, elég sok szereplőnél fordul elő ahhoz, hogy elvárt hasznunk legyen.
  • Kedvenc mondásom ezen a területen: Kérdezz 1-et, tesztelj 10-el, adj el 100-nak.... vagyis ne várjuk a tökéletes ötletet magunktól, hanem a lehető leggyorsabban mutassuk meg a célpiacunk reprezentatív néhány szereplőjének. Velük együtt fejlesszünk és teszteljünk...teszteljünk... teszteljünk...

- Volt-e olyan helyzet, amikor újra kellett kezdened egy sikertelenség után? Mit tanultál abból? Mit gondolsz úgy általában a hibázásról? Korábbi beszélgetésünk során felmerült az a meghatározás, hogy 'hibakultúra', mit gondolsz erről?

  • Szerintem a tökéletesség látszata a fejlődés és innováció első számú ellensége. Eddig 3x csináltam teljes iparágváltást és tanultam meg az alapoktól valami újat. Mára kialakult, hogy 5 év alatt bárki képes egy új területen a legjobbak közé fejlődni.
  • A hibázáshoz való általános társadalmi hozzáállás egy korábbi "hibakereső kultúra" terméke. Amit a beszélgetésünk elején említettem, 2008 után volt egy komoly lejtmenet az életemben. Most azt gondolom, bárcsak sokkal korábban lett volna. Egy bizonyos eredmény eléréséhez szerintem meghatározott mennyiségű hibás döntést kell hozni. Ez elkerülhetetlen, ezért minél hamarabb, minél többször hibázunk, annál hamarabb leszünk birtokában annak a tapasztalatmennyiségnek, ami egy cél sikeres eléréséhez kell. A legfőbb tanulság: Bármi történik, folytasd....

- Megosztanál egy személyes siker történetedet, amire szívesen emlékszel?

  • A legemlékezetesebbek azok a sztorik, amikor egy teljesen új iparágban, a nulláról elkezdtem megtanulni, alkalmazni az új tudást. Ilyen volt 5 évvel ezelőtt, amikor a startup módszertanokat kezdtem átvenni. 6 hónapra a kezdés után már előadásokra hívtak egyetemi központok vállalkozói rendezvényeire és egy hazai ismert startup sikerben igaz csak 8h konzultációval, de kulcsszerepet játszottak a tanácsaim egy jelentős összegű kockázati tőke megszerzésében és globális piaci siker elindulásában.

- Honnan jön az innováció? (Problémát/vágyat találsz, arra megoldást adsz) Kinek jó az innováció?

Véleményem szerint a világban, ha leegyszerűsítjük, két erő mozgatja az innovációt.

   1 - Az egyik mozgatórugója a profitéhség, a globális tulajdonosok és részvényesek diktálta innováció. Ez azt mondja, ha az emberekből már kiszedtünk minden tartalékot ( 16h-át dolgoznak, már az óvoda is a cégnél van, csakhogy élete minden ébren töltött pillanatát velünk töltse, minden hatékonyságnövelő módszert már alkalmaztunk) akkor jöjjön egyre több szoftver és egyre több gép. Ezek 24h-át tudnak nekünk dolgozni, hogy több profitunk legyen. Az innovációnak ez a domináns formája az emberek tömegeinek a helyettesítésén dolgozik.

   2- A másik mozgatórugójának a középpontjában az ember áll. Munkahelyteremtés és megélhetési lehetőségek teremtése, hogy az ember élete könnyebbé, jobbá váljon. Egyre több ember tudjon magának pénzt teremteni és ezáltal működtetni a saját életét.

De, hogy konkrétan a kérdésedre válaszoljak: az innovációs ötletet szerintem legkönnyebb azoknál az embereknél megtalálni, akiknek értéket akarunk adni. Ha feltesszük a 3 kérdést: Mire vágynak? Mi fáj nekik? Mit csinálnak?...akkor találhatunk megoldást, ami csökkenti, vagy megszünteti a problémáikat, fájdalmaikat. Segíti őket a céljaikban, vágyaik elérésében és kapcsolódik a tevékenységeikhez úgy, hogy azt értéknek lássák.

- Zárszóként..Szerinted mit hoz a jövő a KKV-k számára? Milyen tanácsot tudnál adni számukra? (jövőtudatos pozícionálás)

  • A jövő múltja ma van... nem érdemes várni semmire és senkire. Szerintem Magyarországon is a KKV-kban van a legnagyobb tartalék, mivel legtöbb "ösztönből működik" és nem alkalmazza a legjobb módszereket, hogy több ügyfele, jobb működése, fenntarthaó növekedése legyen. Ennek ellenére kitartottak az elmúlt évtized viharaiban és egy részük kiválóan fejlődik.
  • A következő 5-7 évben soha nem látott támogatási cunami jön. Az eszközök, berendezések, szoftverek mellett a legnagyobb tartalék a tudásban van, amivel növekedhetnek. Ezt iskolában nem igazán lehet megtanulni, idejük meg nincs rá, hogy önfejlesztéssel elsajátítsák. Hónapokat, éveket lehet spórolni egy mentor segítségével, aki kívülről látja a céget és ismeri azt a vágyott működési állapotot, ahova juthat.

Egy mentor mindig többet lát az adott cég vezetőjében, csapatában, mint amit ők látnak magukban. Ha nem ilyen, akkor egy "nagyobb kaliberű" külső szakértőtől kell a tudást átvenni. 

Nem kell feltalálni senkinek újra a kereket, a piacon megvehető az a szakértői tudás, ami a következő szinthez vezethet. Ilyen sokrétű tudásforrás a Mind Mate Inspiration mentorközössége is.