Paradigmaváltás az üzletfejlesztésben

2017.10.15

Kedves Olvasó!

Egy fantasztikus könyv rövid kivonatát olvassa. Egyének és szervezetek alkalmazhatják, hogy a lehető leggyorsabban, legnagyobb hatékonysággal érjenek el célokat. Bárki, bármilyen szervezet, bármelyik szervezeti szinten, bármilyen feladat elvégzéséhez alkalmazhatja eredménnyel. Segítségével eljuthatunk egy pontból (A) egy másik pontba (B), vagyis "innen", "oda", meghatározott határidőre és számszerűsítetten mért eredménnyel.

Üdvözlettel: Tisótzki István

Amikor célokat tűzünk ki, tervet készítünk, akkor csak egy "tollvonásra" van szükségünk. A megvalósítás a viselkedés megváltoztatását igényli. Valamit másként kell csinálnunk szervezetünk dolgozóinak is mint eddig, akár több évtizedes megcsontosodott szokásokon kell változtatnunk.

Az egyik legnagyobb szervezeti probléma: A dolgozók nem ismerik a célokat, nem köteleződnek el mellette, nem tudják, hogy mi az Ő tevékenységük szerepe a célok elérésében, mit tehetnek ők a megvalósulásért és nincs rendszeres beszámoltatás ( heti 10-30 perc megbeszélés ).

"A sürgős, mindig legyőzi a fontosat!" - vagyis a napi teendők "forgószele" elviszi a fókuszt a valóban fontos tevékenységekről.

Változás és fejlődés csak akkor érhető el, ha a "sürgős teendők közepette", vagyis "forgószélben" időt találunk és energiát fordítunk arra az 1-2 fontos dologra, ami a legnagyobb változást idézi elő.

Hogyan érjük el, hogy napról-napra, hétről-hétre, a "forgószél" ne vigye el a FÓKUSZT a valóban fontos dolgokról?

A megvalósítás 4 alapszabálya

1, Fókuszáljunk a LÉC ( létfontosságú cél ) -re!

2, Dolgozzunk a sikerokozókon!

3, Vezessünk ösztönző eredményjelzőt!

4, Alakítsuk ki a beszámoltatás rendszeres(heti) dinamikáját!

I. Fókuszáljunk a LÉC ( létfontosságú cél ) -re!

  • Mondjunk NEM-et akár sok "jó ötletre", netán kiválóra, hogy arra az 1-2 igazán fontosra fókuszálhassunk, ami számunkra a legnagyobb eredményt hozza!
  • Több energia, kevesebb célra!
  • Az emberi agy egyszerre csak egy dologra tud koncentrálni!
  • A jó ötletből, tevékenységből mindig több lesz, mint amennyi erőforrásunk az adott pillanatban van ( idő, pénz, energia, figyelem, stb. szűkössége )
  • Fő kérdés a szervezetben: Melyik az a működési terület, tevékenység, ahol a változás a legnagyobb hatást váltaná ki egy számunkra fontos cél elérésében úgy, hogy közben az összes többi változatlan maradna?
  • Mindig csak 1, maximum 2 LÉC ( létfontosságú cél )-et tűzzünk ki ( magunknak és mindegyik szervezeti egységnek )
  • A szervezeti egységekben dolgozók maguk javasolják és értsenek egyet
    ( elérhetőnek lássák) a kitűzött céllal. Versenyszellemet és "túlteljesítést" ösztönözzön a rendszer
  • Célkitűzés lényege : "A"-ból "B"-be - Mikorra? - Milyen egyértelműen mérhető eredményszám változik - mennyiről->mennyire? ( db, %, kg, stb. )

II. Dolgozzunk a sikerokozókon!

  • Az eredményszámoktól és a sikerokozóktól függ a győzelem!
  • A sikerokozók vezetnek az eredményszámokhoz!
  • Sikerokozók: Olyan nagyhatású tevékenység ( korábbi tevékenység megváltoztatása után kialakult új szokás, tevékenység ), ami a legnagyobb mértékben emeli a kívánt cél elérésének lehetőségét! A legszorosabban kapcsolódnak a cél megvalósításához. ( pl. fogyási célnál a kalóriabevitel és a mozgás; értékesítésnél a hetente megszólított új potenciális ügyfelek )
  • Az eredményszám ( pl. 30%-al több profit ) a sikerokozók ( pl. célunk: 10% költségcsökkentés a legdrágább alapanyagainknál +10%-al több árbevételt elérni ) következménye!
  • A sikerokozó befolyásolható, 100%-ban hatással vagyunk rá és előre jelzi az eredményt.
  • A sikerokozókat is mérni kell és adatokkal kell rendelkezni a változásukról
    (( pl. fogyás akkor következik be, ha mérjük a napi kalóriabevitelt -> a napi kalóriabevitel csökkentése (sikerokozó) eredményezi a fogyást (eredményszám)) értékesítésnél pl. a naponta kezdeményezett hideghívás
  • Magunknak és szervezetünknek is vannak céljai ( eredményszámok), vannak sikerokozói. Minden szervezetre, szervezeti egységre és egyéni munkára lehet célt kitűzni és megtalálni a legnagyobb hatású sikerokozókat, amik eredményezni fogják a cél elérését!
  • Jelenlegi eredményszámaink és helyzetünk az eddig hozott döntéseink és tevékenységeink következménye. Ha mást akarunk, akkor máshogy kell döntenünk mint eddig, más tevékenységeket kell végeznünk! - "Viselkedésváltást" kell nekünk és szervezetünk tagjainak véghezvinni!
  • Tevékenységünknek ( sikerokozók) melyik az a 20%-a, ami akkora hatással van az eredményre, mint a többi 80%?
  • A napi működésünk fenntartása mellett, mi az az EGYETLEN dolog, amivel a legtöbbet tehetjük a kívánt cél ( pl. 30%-os profitnövekedés) eléréséhez?
    ( emberre, szervezeti egységre bontva )

III. Vezessünk ösztönző eredményjelzőt!

  • A sikerokozókra vonatkozó mérőszámokat és az eredményszámokat jól látható helyen kell feltüntetni
  • Mindenki max. 5mp alatt, bármikor el tudja dönteni, hogy a kitűzött célhoz képest hol tart. Nyerésre áll, vagy vesztésre?
  • Egyértelmű és egyszerű, vizuális eredményjelző kell ( pl. egy vastag vonal, egy maximum 2 vonalat tartalmazó grafikon, stb. )
  • Mindenkinek csak azt az eredményjelzőt szabad látni, amire Ő maga hatással van ( legfeljebb a részlege, saját csapata eredményjelzőjét ill. a vállalat, mint egész eredményjelzőjét 1-max 2 legfontosabb sikerokozóra )
  • Maximum 1-2 legnagyobb hatású sikerokozót és eredményszámot tartalmazzon az eredményjelző
  • Egyszerű és egyértelmű legyen : "Őszintén az Ő szintjén"

IV. Alakítsuk ki a beszámoltatás rendszeres(heti) dinamikáját!

  • Következetes beszámoltatás nélkül a cél elvesz a "forgószélben"
  • Ismétlődő ritmus, heti 10-30 perc a csapattal a kulcs, enélkül ellaposodik
  • Cél, hogy a csapat "tomboló forgószél" közepette is elérje a kívánt eredményt, változást abban az 1-2 legfontosabb sikerokozóban és eredménycélban, amit korábban meghatároztak.
  • Minden héten ugyanazon a napon, ugyanabban az időpontban
  • Ezeken a megbeszéléseken NEM jöhetnek szóba a "napi problémák", vagyis a "forgószél" dolgai, csak a LÉC ( létfontosságú célok) sikerokozói és eredménycéljai lehetnek a téma.
  • Rövid menete:

           1, 1 héttel ezelőtti megbeszélésen vállalt kötelezettség

           2, Tanulság a sikerekből, kudarcokból

           3, Akadályok, problémák megoldása, új kötelezettség a következő  hétre.

Nyilván ez a rövid anyag nem elég. El lehet olvasni a könyvet és ez alapján a saját munkánkban, saját cégünkben bevezetni néhány ötletet. Lehet szervezeti tanácsadással foglalkozó cég szolgáltatását igénybe venni. Beszélhetünk erről a konzultációnk keretében és közösen bevezethetjük néhány elemét. ( *A Gm-Vip 77 Üzleti tervezés szolgáltatás keretében professzionális szervezetfejlesztés és változásmenedzsment nem történik és nem része az együttműködésnek! )

A lényeg, hogy sokszor "kis dolgok" változtatása hoz nagy eredményeket.

Gondoljunk bele, hogy egy kis tevékenységet ( pl. egy ládát A pontból B-be 4m-t cipel egy munkás ) fejlesztünk. ( 3 m-re). Ha egy munkás naponta 500x teszi meg ezt a mozdulatot, akkor 500x1m-rel rövidebb az útja. Mennyi ez, ha 100 dolgozónk van? Mennyi ez 300 nap alatt, 1500 nap alatt? Mennyi idő és energia megtakarítást jelent? Mennyivel több ládát tud 100 munkás 1 év alatt A-ból, B-be vinni?

Az egyik legismertebb gyakorlati "kis változtatást" a McDonald's végezte sok évvel ezelőtt. Korábban a pultnál nem kérdeztek semmit, rendelt a fogyasztó, amit akart. Bevezették a kérdéseket : ketchup?, majonéz? üdítő? desszert? stb. - ez igazán nem nagy dolog 1 embernél, aki a kiszolgáló pultnál van. De a kérdések 30%-os forgalomnövekedést okoztak, mivel az emberek 1/3-a az "impulzív vásárlással", kért még akkor is ketchupot, majonézt, üdítőt, desszertet, ha eredetileg csak egy hamburgerért ment. Nézzük csak: (4 kiszolgáló x 40 vendég/nap x 360nap) x 36.000 étterem a világban .....Mekkora forgalom/profitnövekedés ez? .....és csak 5 egyszerű kérdés, amivel indult.....egy "kis dologgal"...

Minden jót és sikeres napot!

István


*Amennyiben kíváncsi a napi hatékonyság, célelérés módszereire és megismerne egy egyszerű rendszert, amivel drasztikusan javíthatja a magán-, és üzleti eredményességét, kattintson az ajánlathoz és "kezdjük kicsiben" az együttműködést ...majd folytassuk....


*A fenti összefoglaló az alábbi könyv alapján készült!