Miről szól az LEAN Üzleti tervezés?

2017.01.12

A "statikus" módszerek és eszközök nem működnek egy dinamikusan és extrém gyorsan változó világban! - Kell valami más... ami folyamatos fejlesztést és innovációt tesz lehetővé a cégünkben és az életünkben...

A Gm-Vip 77 LEAN üzleti tervezés szolgáltatás biztosan nem arról szól, amire Ön jelenleg gondol. Mire ad akkor módszereket és iránymutatást?

  • Hogyan lehet ügyféligényből kiinduló, empátiavezérelt üzletfejlesztést csinálni?
  • Hogyan lehet a személyes és szervezeti kreatív erőt kiépíteni és fenntartani?

  • Hogyan lehet az ötletkidolgozástól a stratégia megvalósításáig alkalmazni a LEAN elveket és a STARTUP ÚT gondolkodásmódját és módszereit induló vagy működő cégnél? 

  • Hogyan lehet meglevő vagy induló cégben kialakítani a folyamatos innováció kultúráját?

  • Milyen támogató technológiát és szoftvereket érdemes alkalmazni a fejlesztési folyamat során?

  • Hogyan lehet egy oldalon, egyetlen óra alatt üzleti tervet -tervváltozatokat - és stratégiát - alternatív stratégiákat - csinálni? ( … utána azért még dolgozni kell vele )

Ebben a folyamatban a "hagyományos üzleti terv" tulajdonképpen nincs is, nem kap szerepet, nincs értelme, vagy csak konkrét, különleges igénynél készítjük el. Extrém gyorsan változó üzleti környezetben teljesen más eszközök, módszerek és gondolkodásmód kell. Ezeket kapja meg, amikor elkezdünk együttműködni.

Üzleti tervezés szükségessége: Lehet, hogy nincs szüksége egy teljes, formális üzleti tervre, mert nem akar hitelt, vagy még-, már-, nem pályázik külső forrásra, de TERVEZÉSRE és a tervei folyamatos karbantartására ( havi, negyedéves-, éves gördülő tervezés ) szüksége van a változó üzleti környezet miatt. 

Maga a kész terv lehet, hogy "haszontalan", de a tervezés az alapvető a cégében. Lehet, hogy nincs egyetlen terv sem, ami túlélné az első csatát az "ellenséggel", azaz az első valós, nagy üzleti kihívást, de akkor is kritikus pontot jelent. 

Ezért kell alkalmazni a legegyszerűbb, leglogikusabb, felhő alapú szoftver által támogatott rugalmas üzleti tervezési folyamatot, amivel az üzlete méreteitől függően tiszta képet kap vállalkozása helyzetéről és néhány óra-, néhány nap alatt akár részben-, vagy egészében újra tudja tervezni vállalkozása / részlege működését.

A lényeg, hogy a kontroll és az irányítás az üzleti vállalkozása felett mindig az Ön kezében marad, még káosz, gyors változások közepén is. Pont ez az, amire ebben a rendkívül gyorsan változó üzleti környezetben szüksége van. Ez már nem a "csináljunk gyorsan egy üzleti tervet, írjunk valamit, csakhogy elfogadják a bankban, pályázatnál, azután felejtsük el az egész felesleges papírtömeget és bonyolult Excel táblákat, mert a valóságban soha nem úgy történnek a dolgok, ahogy elterveztük" dolog.

"Nincs idő tervezésre, én éjjel nappal működtetem az üzletem" - hangzik gyakran. Lehet, hogy pont a fókusz és a tervezés hiánya miatt nincs elég ideje? Lehet, hogy a "munkába menekül", gondolkodás és ahelyett, hogy szembenézne a valósággal? Lehet, hogy jobb lenne, ha lassabban haladna, mert maga az irány rossz? 

A tervezés átgondolást, lényeglátást igényel, de nagyságrendekkel gyorsíthatja az üzleti működést. Pont akkor van rá legnagyobb szükség, amikor "nincs idő". A GM-VIP 77 szolgáltatás bármilyen ütemben együttműködve eredményt hoz, nincs "határidőkényszer", csak amit Ön szab.

"Nem tervezni" a cégben az nagyjából olyan, mintha valaki eszement módon beülne egy autóba és azt kiáltozná, "nincs időm tervezni, én vezetni akarok", de fogalma sem volna az uticélról és az odavezető útról, csak menne az autóval világtalanul, amíg ki nem fogy a benzin. Ez ámokfutás, amit komoly ember nem tesz.

Fontos, hogy tisztázzuk: az üzleti tervezésnek ez a formája nem a "könyvelői pontossággal kidolgozott", sokáig tartó, "pepecs munka" típusa, nem egy merev rendszer szigorú sorrenddel, helyette jó esetben egy jó ötletre, üzleti modellre épülő izgalmas és hatékony munka, aminek eredménye az üzleti terv, ami a jelenre és jövőre fókuszál. 

Segít tartani a FÓKUSZ-t, segíti cégem működését (újra)tervezni és aktualizálni a változó viszonyokhoz, vagyis egy dinamikus, "fő vonalakat és irányokat" tartó rendszer. 

"Tervezzen, ahogyan halad" - mindig a valóságból és a valós környezet változásából kiindulva. Célja, hogy jobban vezesse a cégét/részlegét, ne szaladjon ki a kontroll a kezéből még "turbulens" időszakokban sem.

Akkor is kell üzleti terv, ha csak saját részre készül, hogy tartsam a cégem/ részlegem működésének fókuszát és akkor is, ha "kifelé kell prezentálnom"!

15 ok, ami miatt szüksége lehet üzleti tervezésre, egy "Tervezz, ahogyan haladsz" alternatív megközelítésre ( üzleti tervezés ...mint vezetési eszköz stratégia/taktika kidolgozásához és megvalósításához gyorsan változó környezetben )

  • Jelenlegi üzleti működés magasabb szintre emelése, növekedés, jövőbeli lehetséges működési kimenetelek ( 1-5 év távlat )
  • Elindítani egy vállalkozást, startup, 1-5 év távlati tervezés, tervezve csinálni a végtelen "tervezek, de sose indulok el" helyett
  • Vezetők számára ( nem csak értékesítés, üzletfejlesztés ), egy-egy részlegnél, vagy a teljes szervezetben egyedi célkitűzés, tervkészítés, megvalósulás követése
  • Kezelni az átalakulást, átszervezést
  • Megosztani a terveinket, stratégiánkat cégen belül - vezetők, (új)alkalmazottak
  • Megosztani elképzeléseinket az érintett és bevont külső partnereinkkel ( indulóknál akár családtagok, külső tanácsadók, stb. )
  • Új munkatárs, együttműködő partner gyors bevonása, tájékoztatása
  • Székhely-, iroda-, telephelyváltás tervezése
  • Új projekt, új fejlesztés tervezése, üzleti működés egyes kiemelkedően fontos területeinek átalakítása, megújítása
  • Befektetők, finanszírozók számára egy "sales anyag", pitch prezentáció ( nem csak kezdő vállalkozásnál, de pl. a külföldi vállalati központ számára szükséges tervek prezentálása )
  • Banki hitelfelvétel, pályázati forrás elnyerése
  • Bérlet, leasing döntéseknél a lehetséges változatok, előnyök, hátrányok tisztán látásához, hoszabb távú hatások tervezése
  • Külső szolgáltatókkal, együttműködő partnerekkel való megosztás ( könyvelő, ügyvéd, tanácsadó )
  • Cégeladás levezénylése, öröklésnél, vezetőváltásnál új irányok kidolgozása
  • Cégértékelés ( bármilyen okból, pl. partnerek szétválása, tulajdonostársi változások, adóvonzataik )

Az üzleti terv főbb területei: "Tervezz, ahogyan haladsz" alternatív megközelítéssel:

  • Vezetői összefoglaló ( küldetés, "mantra", trendek, lehetőségek, célok, finanszírozás, piac, identitás, focus, üzleti modell, stb. )
  • Lehetőségek és stratégia: problémák, lehetőségek és válaszaink a piacon, elgondolásunk, ötletünk, ami valós lehetőséget rejt, termékeink, szolgáltatásaink, SWOT, piackutatás, célpiacaink, értékajánlatunk, kulcskompetenciáink, miben vagyunk különlegesek? hogyan szolgáljuk ki a vevőinket? versenytársak, stb.
  • Megvalósítás: marketing és értékesítés, előrejelzés, árazás, működés, operatív munka, támogató technológia, támogató együttműködések, partnerek, erőforrásaink, mennyibe kerül? mérföldkövek és sikeresség mérése, KPI, stb.
  • A cég : cégforma, tulajdonosi összetétel, vezetés, szervezeti felépítés, ki vagy? mit akarsz? kinek? mire fókuszálsz? ki mit csinál? általános áttekintés, a csapat, a szakértők, stb.
  • Pénzügyi terv : előrejelzés, finanszírozás, költségek, bevételek, mérleg, eredménykimutatás, cash flow terv - a legfontosabb elem, KFI, távlatok-3-5 év
  • Mellékletek ( pl. üzleti terv áttekintési ütemezés )

Üzleti tervezés: "Tervezz, ahogyan haladsz" előnyei:

  • Ez az Ön üzleti terve, nem készítheti el más, kivülálló maximum iránymutatást adhat. Ha Ön a cégének/részlegének a vezetője, tulajdonosa, akkor csak Ön képes megcsinálni, az üzleti terv az Ön vezetési eszköze, az Ön szándékait, tudását, meglátásait tartalmazza. Legfeljebb bevonhat külső segítséget egy-egy területre.
  • A lehető legegyszerűbben kezdjük, gyors eredményt produkálva - pdf dokumentum, formális üzleti terv, vezetői tájékoztató, pitch, 60 másodperces "felvonói beszéd", összefoglaló, kinyomtatott terv, prezentáció, online-, naprakész anyag, ami gyorsan változtatható - és ahogy az igény, vagy a cég nő, csak úgy bővül, elég csak annyit csinálni, ami kell, nem többet, nem kevesebbet
  • Az üzleti terv bármely területével lehet kezdeni, ami logikusan tervezhető ( pl. értékesítési terv, marketing terv, vezetői összefoglaló, pénzügyi terv, stb. ) , nem kell egyből az elejétől a végéig, azzal a területtel foglalkozhat, ami épp aktuális, lehet folyamatosan dolgozni a terven az állandó online elérhetőség miatt ( nem kell papírhalmokat, exceleket, word dokukat használni )
  • Sokkal gyorsabban lehet a változásokat aktualizálni és beépíteni a tervbe, pl. azonnal lehet látni a pénzügyi hatásukat akár évekre előre
  • Valóságközeli, tisztán, egyszerűen átláthatóan
  • Nem szükséges tanácsadás, tanácsadó alkalmazása, a területen dolgozó munkatárs - pénzügy, controlling - vezető is megcsinálhatja és aktualizálhatja, csak azt tartalmazza, ami működik
  • Működik és "él" az üzlettel együtt, soha nincs "végleges verzió", szerves és természetes fejlődési része a cég működésének

István

 

Kezdjük kicsiben, folytassuk...