KRÍZISKEZELÉS - KIÚT 2020 01v

2020.03.21

Kedves Olvasó,

COVID-19. Ez a fogalom néhány hónapja ismeretlen volt szinte mindenki előtt, most a világ egyik legismertebb kifejezése lett. Közeledik a kijárási tilalom a járvány miatt. 

Magyarországon működő közepes-, kis vállalkozás tulajdonosa, vezetője vagyok vagy Startup vállalkozásom van... multinacionális vállalat vezetője vagyok... Mit tegyek most?

Milyen ÚJ eszközök - módszerek - keretrendszer - gondolkodásmód vannak ilyen extrém gyorsan változó környezetre? Hogyan jöhetek ki krízishelyzetből nyertesen?

Van olyan, amit azonnal tudok alkalmazni? ...hogy a cégem jól működjön és növekedjen, bármi van?

Összeszedek néhány gondolatot, hogyan lehet kezelni ezt a helyzetet személyes és szervezeti (családi-, vállalati szervezet) szinten. A következőkben kifejtettek egy részét 1996-tól kezdve hangoztatom különböző kisebb-nagyobb fórumokon és érdekes ennek az "íve". Először értetlenség, hideg közöny.... csak néhány kivételes helyen volt értés és hallás a témában. Később a közöny mellé a tagadás hangjai, majd az utóbbi 10 évben egyre inkább az elfogadás és széleskörű értés.

Először is szerintem fontos elfogadni, hogy krízishelyzetek voltak és lesznek. A megoldások nem újak. Pl. 1929-33 válság majd a világháború utáni óriási fejlődést meghatározó akkori gondolkodók-, vezetők és sikeremberek nézetei alapozták meg. Ezek mindegyike az építést, alkotást, kreatívan elképzelt jövőképet vette alapul és a bátor megvalósítást.

De mi az a gondolkodási keretrendszer, ami előre visz, bármi történik?

Ezt nem lehet röviden átadni, de a lényegi pontjai...


  • Mindig van egy "A" kiinduló állapot - sokszor nehéz meghatározni, de ismert
  • Alkotni kell egy "B" vágyott működési állapotot - ahova jutni szeretnénk, amit alkotni akarunk - ehhez vízió és kreatív képzelet kell valamint a trendek, valószínűségek ismerete - kell egy vízióalkotást segítő eszközrendszer egyéni-, és szervezeti szinten - megalkotni valamit, ami még nincs

  • Szembe kell nézni a valósággal és az igazsággal - radikális igazság elfogadása

  • Szilárd hit és elvek, amik életben tartanak akkor is, ha minden más összeomlott - "zéró alapú újrakezdés" gondolkodásmódja és eszközrendszere egyéni és szervezeti szinten

  • Első számú stratégiai cél /ez nem a vízió/ ami a vízió felé visz és egyfajta "igazi észak"..."sarki fény"...

  • 100% saját felelősségvállalás és fókuszálás arra, ami az "én dolgom" - amit akarok

  • Zéró tolerancia és kizárása a gondolataimból annak, ami "nem az én dolgom" - amit nem akarok

  • A stratégiai cél elérésére kell egy terv a számomra, cégem számára fontos területeken

  • Kell egy rendszer ami segíti, hogy tudjam, mi a MAI DOLGOM

  • Kell egy módszertan amivel a személyes-, vállalati életemben azonnal reagálni tudok a változásokra, bármit hoznak - stratégiaváltás és megvalósítás gyorsan

  • Kell egy visszacsatolás és "önellenőrzés" - hogyan haladok a "csinálásban"?

Most néhány gondolat arról, hogy szerintem a "nagy kép" hogyan is néz ki, mi az "A" -kiinduló állapot. Persze ez nem egy tudományos leírás, inkább a józan ész...

A világot a gazdagok - globális monopóliumok - kevésbé azonosítható "mélyállami szereplők" irányítják a társadalom reakciói alapján.

Jelenlegi helyzet: Az ipari kor működési modellje 1989-ben kezdett átalakulni az internet alapú gazdasággá. Ez a korszak nagyjából 2018-ig tartott. 2018-tól egy újabb technológiai korszakváltás zajlik, kialakul a valóság harmadik rétegének a gazdasága. Emberek - áruk - pénz - információ - technológia áramlása a valóság első rétegéből egyre inkább átterelődik a valóság második és harmadik rétegébe.

A valóság első rétegében működő - ember számára munkahelyet, jövedelemforrást jelentő - élettér 75-94%-a 10-15 éven belül megszűnik. Az ipari korban tömegeknek épült gyárakból, ráépülő redszerekből az emberek nagyrészét "kiszorítják".

A valóság 3 rétege

A fizikai valóságban létező életteret egyre inkább a robotok - AI - automatizálás veszi át, az ipari kor alatt kiépült munkahelyek jelentős és megállíthatatlan leépülésével. Az ipari korban kialakultak a globális monopóliumok, akik irányították a folyamatot és a terület-, és erőforrásszerzés nyertesei lettek. (Goldman Sachs, J.P. Morgan) nem véletlen, hogy hadiipar, könyvvizsgálat, globális pénzintézetek, stb. területén 3-5 szereplősre redukálódott a "verseny".

A valóság második rétegében való területszerzés nyertesei is megvannak. Google, Facebook, Microsoft, Amazon...a nyugati világban és ennek megfelelői a kínai, orosz befolyású területeken. A monopol szereplők mindenhol ugyanúgy viselkednek. "Kinyírják a versenytársakat" és bekebelezik a pénzt jelentő piaci területeket, globális dominanciára törnek. A cél szinte midig ugyanaz: dominancia és uralom

Jelenleg a valóság 3. rétegében történő "területszerzésért" folyik a verseny. AI - BlockChain technológiák - IoT - Kiterjesztett-, mixed-, virtuális valóság. 2-3 év és a lapok itt is le lesznek osztva, valószínű, hogy a valóság második rétegének nyertesei lesznek itt is a domináns szereplők.

LÉNYEG: a pénzteremtési lehetőség - munkahelyek nagy része átterelődik a valóság második, de még inkább a harmadik rétegébe. Miért? Mert ezt akarják az "irányítók".

Miért nehéz ezt egyáltalán megérteni, nemhogy reagálni? Mert csak a valóság első rétege érzékelhető az 5 érzékszervünkkel. Amit a szemünkkel látunk, fülünkkel hallunk, bőrünkön érzékelünk, ízlelünk, szagolunk, az érthetőbb és feldolgozhatóbb. 

A valóság második rétegében és a harmadikban már csak a képzelet, kratív fantázia működik igazán. 

Hatodik érzék kell... sőőt vannak már, akiknek AI rendszerek segítik a gondolkodását, amik tengernyi érzékelőn gyűjtött adatot elemeznek és segítenek a döntésben, egyfajta hetedik érzékként. Nekik nagyobb esélyük van nyerni, versenyelőnyhöz jutni... learatják azt a piacot, ahova a többiek csak "faekével" közelítenek.


Na jó...jó... elég volt a "nagy dolgokból"... én magyar közepes-, kis vagy egyéni vállalkozó vagyok... Hogy érint ez engem, mit csináljak?

Mielőtt erre rátérnénk, egy kis személyes információ.... 1993-2008-ig alkalmaztam azt az eszközrendszert, aminek a mai időszakra fejlesztett változatát használom most is ill. átadom az ügyfeleimnek. Mit értem el ezzel? Bármit, amit az elmém kitalált... mindent megcsináltam, amit akartam... erről bővebben a GM-SZTORIK oldalon.

Azután jött 2008...pénzügyi válság... pénzügyi területen(befektetések) dolgozva ill. befektetve.... szóval körülbelül 7 éven keresztül, pillanatról-pillanatra, napról-napra, évről-évre megéltem a válságot minden szinten, a saját életemben is. 

3 évvel ezelőtt elhatároztam, hogy alkotok egy olyan élet-, és üzletfejlesztési rendszert, amivel az egyének és cégek extrém gyors változásoknál is gyorsan reagálhatnak és nyerhetnek. Persze ezt elsősorban magamnak csináltam. 

12.000 oldalt angolul elolvastam - nem kell minden kitalálni, elég lemásolni vagy "ellopni"...:-) attól, aki kitalálta - 15 KKV ügyféllel dolgoztam, hogy elkészüljön... közben egyetemi előadások, csoportos workshopok, startup mentorálás...

2020 márciusra elkészült a "nagyjából jó" teljes és egységes rendszer... tökéletes nem lesz, mert csiszolni állandóan kell, ahogy a világ változik.

Konzultációkon, workshopokon tudom átadni a tudást on-line és off-line

Ami lényeg: KIVITELEZŐ VAGYOK - nem elmélet, hanem minden pillanatban a közös megvalósításon van a fókusz.

A 2008-as válság után készültem még másra is: Hogyan tudok úgy dolgozni, hogy én is és az ügyfelem is bárhol lehet a földön, tudunk haladni...

Az elmúlt 2 hét is bizonyította, a Gm-Mentorprogramok jelentős része működik on-line, vagy on-line csoportos konzultáció-, workshop során. Skype...Zoom... Messenger... telefon ...haladni tudunk.

Magyarországon működő közepes-, kis vállalkozás tulajdonosa, vezetője vagyok vagy Startup vállalkozásom van... multinacionális vállalat vezetője vagyok... Mit tegyek most?

A járványra való tekintettel erről tudunk most GM-Díjmentes 45perc konzultáción beszélni. Kifejezetten nem eladási célú...  csak ami neked fontos, arról...

Különleges és rendkívül hatékony eszközrendszerrel dolgozunk - on-line konzultációk keretében is lehetővé teszi, hogy iparágtól függetlenül fejleszteni tudjunk emberi-, vezető-, vállalati működést. 

CANVASOK- 1A4-A3-A1 oldalas döntéstámogató vásznak - 77+ db