Generációváltás a KKV szektorban

2018.11.18

Kedves Leendő Partnerünk,

Kormánytámogatás, konferenciák, újságcikkek a témában... most a csapból is ez folyik. Ajánlott cikk a témában: Az EGO-ról le kell mondani...

Néhány kiragadott megállapítás ezekből...

  • kb. 30ezer vállalkozást érint Magyarországon
  • A Family Business Consulting Group USA 2015-ös felmérései szerint világszinten a vállalkozások 30 százaléka éli túl az első, 10-15 százaléka a második és csak 3-5 százaléka a harmadik generációváltást. Ennek fényében a hazai helyzet, mondhatni, kétségbeejtő.
  • A generációváltás előtt álló cégek 7-24%-ban van leírt stratégia, terv a váltás véghezvitelére
  • Magyarországon kulturális örökségünk miatt erős alapító, a "Keresztapa" kedves atyaként tűnik fel, akit engedelmes fiai/lányai követnek. Az alapító nehezen "engedi el" a céget.
  • A magyar alkalmazottak 70 százaléka családi cégnek dolgozik, a GDP-nek legalább a felét megtermelve.
  • A megújulás, az innováció képessége, az új trendekhez való alkalmazkodás, az egyre nagyobb teret nyerő információtechnológia megismerése és bevezetése, az IT-megoldások alkalmazása az új generációnak a sajátja és "kényszere" is egyben.
  • Ha elég távolról nézzük, akkor a magyar KKV szektor vállalkozóinak nagyrésze nem feltétlen a klasszikus piaci alapon nőtt/nő. Sokat számított az, hogy ki volt közelebb a már meglevő "közös vagyonhoz" és ki mekkora részt tudott ebből magának és családjának kiszakítani. Ez az EU források felhasználásával sem változott. Mit jelent ez? A magyar kis-, és közepes cégek nagyrészénél "génszinten" hiányzik a piaci alapon való működés legtöbb feltétele és működési módja. Piackutatás-, vevői igényekre alapozott üzletfejlesztés-, kiváló ügyfélszolgálat, támogató szoftverrendszerek, hatékony vezetés és vállalati kultúra, stratégiai tervezés, folyamatfejlesztés, minőségbiztosítás, átlátható-, transzparens működés, stb. fogalmai hírből ismertek vagy rosszul működők.
  • A privatizálható "közvagyon" és az EU források kiapadása ill. átalakulása a következő években rákényszeríti a piacon levő cégek nagyrészét, hogy az eddigi "kapcsolat és pénzszerzés alapú" működésről egyre inkább átálljanak a vevői igényekre alapozott, innovatív működésre. Ehhez nincs elég szakember és nincs elég kialakult jó gyakorlat nálunk. Ezek hiányában a lassú-, vagy gyors szétesés és "gazdasági halál" vár a cégek egy részére. De hogyan lehet javítani a helyzeten?

Hangsúlyozom, hogy nem vagyok a generációváltás avatott szakértője, de élet-, és üzletfejlesztési eszközökkel célom, hogy a velem dolgozó cégek döntéshozóinak a jelenleg legfejlettebb eszközöket adjam, amivel a felgyorsult világban fejleszthetik magukat és vállalkozásukat. 

Ezek az eszközök az új generációnak szólnak, mivel alapjaiban más gondolkodásmódot igényelnek, mint amit az elődök mutatnak.

Mit jelenthet ez személyi szinten?

  • Életstratégiát - először én, utána a cégem
  • Szilárd alapelveket és értékrendet - bármi történik, van hova visszatérni
  • Személyes napi működési hatékonyságot - 3 hetes sikerciklusok szerinti működést
  • Fókuszt a számunkra legfontosabb dolgokra - napról-napra, hétről-hétre, hónapról-hónapra, évről-évre
  • A pénzteremtésünk - kapcsolataink - önfejlesztésünk egyensúlyának tartását és ezek segítő eszközeit
  • A kapcsolataink érzelmi térképeit és blokkoló hatások azonosításának és kezelésének eszközeit és módszereit
  • 11+ életfejlesztési vásznat/canvast az önálló folyamatos használathoz és működtetéshez
  • Személyes mentorálást a folyamathoz és rendszeres konzultációkat ...Kattints a képre!

Mit jelenthet ez szervezeti szinten?

  • Stratégiaalkotás-, stratégiaváltás leggyorsabb eszközeit
  • Új fejlesztések-, új üzleti ötletek kidolgozásának módszereit
  • Gyors-, hatékony piackutatás módszereit
  • Vállalati márkastratégia gyors kidolgozásának eszközeit-, gyors váltásokat
  • Hatékony üzleti tárgyalások módszereit és eszközeit
  • Hatékony és célirányos-, fókuszált vállalati belső működés módszereit és eszközeit
  • Pénzügyi tervezés módszereit és támogató szoftverének használatát-, gyors üzleti terv variációk kidolgozásához
  • Új üzleti modellek kialakítását-, gyors váltást
  • Hatékony projektvezetés eszközeit-, módjait és támogató szoftvereit
  • Vállalkozáson belüli hatékony megbeszélések/meetingek módszereit és eszközeit
  • ...és még sok-sok eszközt, 35+ üzletfejlesztési vásznat, amiket később önállóan is használhat ... Kattints a képre!

Üdv: István

Miben segíthet egy jó MENTOR?
az Ismerős Arcok zenekar egyik dalszövege adhat erre választ:

"...Mennyi elfojtott érzés, mennyi türelem kéne még?
Mennyi elpazarolt érték volna elég?
Mennyi kárba veszett tehetség tűnik el nyomtalan,
S meddig érzem még, hogy sötét fölöttem az ég?
Hogyan kéne úgy menekülni, hogy a hűségem is megmarad,
Csak olyan dolgokról írni, amiről szabad?
Hogy ne kelljen úgy éreznem, -megint egy baráttal kevesebb-
S ez a keserű íz, mi a legtovább itt ragad.
Építsünk hidat tiszta szavakból határok fölé,
S elindulhatunk egymás felé!"

Egy jó MENTOR hidakat épít. De hol is van szükség hidakra?
475.000 magyar KKV helyzete nem túl rózsás volt eddig. Amerikai, japán, stb. társaik az elmúlt 60 évben töretlenül fejleszthették magukat, napról-napra csiszolhatták a működési, vezetési módszereik. Nálunk kissé "töredezettebben" zajlottak ezek az évek. Működési módokban, módszerekben eseti kivételektől eltekintve évtizedes a lemaradás. Hogyan lehet ezt "behozni"? Csak úgy, ha 10x gyorsabb módszereket és néhány fejlődési lépcsőfokot átugorva egyből a jelenleg legfejlettebbre térnek át.

Egy jó mentor ismeri a világ legjobb multinacionális vállalatainak belső működését és ismeri a startupok, technológiai cégek legújabb módszereit, amivel azok az ötlet fázisból óriási erejű segítséggel, mentorok hadával 7-10 év alatt nemzetközi vállalattá nőhetnek.

Hogyan lehet "lefordítani" ezeket a módszereket, eszközöket, gondolkodásmódot a hazai KKV-k döntéshozóinak a nyelvére, hogy Ők is értsék? ...egy mentor ezt megoldja.

szerintem

...hidakat kell építeni falak helyett a multik és a KKV-k között...
...hidakat kell építeni falak helyett a startup világ és a KKV-k között
...hidakat kell építeni falak helyett a cég működése és az ügyfelek között
...hidakat kell építeni falak helyett a vezetés, tulajdonosok és a dolgozók között
...hidakat kell építeni falak helyett a cég és a legújabb technológiai megoldások között
..hidakat kell építeni a félelem falai fölé, hogy a lelkünket ne kösse gúzsba a félelem és az EGO...
...hidakat kell építeni egymás felé...
Egy jó mentor egyfajta HÍDÉPÍTŐ...segíti lebontani a falakat.

Mostanában egy "forró téma"...